Tuesday, 5 March 2013

never too late

(Tulisan hitam: pendapat aku)
(tulisan biru: rumusan buku yang sudah ku finishi)
(Tulisan kuning: dalil shahih)
(tulisan hijau: slot trivia)




aku masih muda dalam perjuangan mata pedang pena, salah silap harap ditunjuk ajar


(sambungan post sebelum)
maka dikahwini gadis tersebut oleh raja penuh kenikmatan itu. malam menjelma, apabila selesai hendak tidur pasangan tersebut maka seperti biasa terjadi kepada gadis lain, hendak dibunuh. namun, kebijaksanaan gadis tersebut bukan calang-calang, diceritakan sebuah kisah menarik kepada raja oleh gadis tersebut. tetapi tidak dihabiskan atas alasan mengantuk dan akan bersambung keesokan hari. tetapi niat sebenar untuk menyelamatkan diri. dibuat sebegitu rupa sehingga seribu satu malam dengan beraneka cerita menarik bersambung setiap malam. selepas 1001 malam, maka redha sang gadis menyerahkan diri kepada raja tersebut. namun, perkara lain berlaku. raja menjadi watak baik atas pengajaran-pengajaran yang terkandung dalam cerita sang gadis bijaksana.




assalamualaikum w.b.t

semboyan jihad mata pena X boleh berbunyi bila-bila masa. sahabat-sahabatku ramai yang berjuang dalam bidang ini, sangat aku kagumi, xpasti adakah aku mampu menggalas panji ini. teringat cerita di dataran merdeka suatu malam yang meriah, dikepung pejuang-pejuang biru sana kerana mungkin mendapat arahan atau berjuang periuk nasi keluarga anak-anak, hanya ALLAH sahaja yang memahami. tercampak perasaan gentar(wahan) dalam hatiku, begini rupanya perasaan di medan jihad. apa terjadi??? , carilah pengalaman masing-masing dan alami sendiri, bukan semua cerita elok
 dikongsi.



hari ini aku perlu menghantar assigment yang bersifat kemahiran. aku menduga dapat mensiapkan pada malam hari, namun setelah penat berpuasa mana mungkin mataku mengizinkanku. ditangguh ke awal pagi esok, namun terlambat beberapa jam. bak kata matlutfi90, lonceng 9kali pun tidak mampu membangunkan manusia daripada tidur kecuali dengan kudrat manusia itu sendiri atau orang lain kejutkan. maka, aku pun menyiapkan kerjaku dengan perasaan gundah gulana



banyak ijtihad terpesong yang aku lakukan untuk menyiapkan assignment itu, seperti tidak baca Quran pagi-pagi seperti biasa dan ponteng kelas. daripada 3 tugasan, aku hanya dapat siapkan 2 daripadanya. bagi aku, there are never too late to do something except decleared by himself. maka, aku berhasrat untuk menghantar tugasan ketiga pada hari esok. macam matlutfi jer aku rase:
http://www.youtube.com/watch?v=r5E6KZgII-c



tapi, ALLAH mempermudahkan jalan aku. tiba-tiba lecturer aku tangguhkan penghantaran sehingga ke minggu depan. OMG.....syukur, tapi aku menyesal ponteng kelas, dan memenatkan otak aku memikirkan seribu alasan



::::::::::::::::::::::::::::::::pengajaran::::::::::::::::::::::::::::

1) there never too late until himself/herself declaered it is already late although the dateline was past
2)jika kita sudah terlambat sesuatu, bukan bererti kita kehilangan kesemuanya. mugkin kita boleh mendapat 80%, 50% dan sebagainya
3)jika sudah terlambat pun, belum masih terlambat untuk kita mengambil iktibar daripada peristiwa tersebut
4) jika peristiwa tersebut adalah yang terakhir cubaan, maka belum terlambat untuk kita ajar orang lain
5) jika kita sidah sampai ajal, belum terlambat untuk kita mengadu kepada tuhan,


yang penting, jangan buruk sangka kepada ALLAH, setiap ujian itu mendekatkan diri kepada ALLAH









Tajuk: FITNAH TERHADAP RASULULLAH SAW,
            (merungkai kontroversi menyinkap realiti)
Pengarang: Mohd Asri Zainul Abidin
Penerbit: PTS Islamika SDN. BHD
Cetakan pertama: 2012
Muka surat: 167ms



Abstrak
Buku ini mempunyai 7 bab, 3 bab pertama menerangkan tentang martabat para sahabat dalam AL-QURAN dan AS-SUNNAH serta dalil-dalil tentang rekod sejarah. Tiga bab seterusnya menyebut tentang sejarah bermula zaman kewafatan NABI MUHAMMAD SAW sehingga kekhalifahan saidina Ali bin Abi Talib. Bab terakhir pula menyebut tentang pendirian sebagai ahli sunnah wal jamaah terhadap pertelingkahan para sahabat. Hadis-hadis yang dimuatkan dalam buku ini hampir kesemuanya bertaraf shahih dan hasan. Kenyataan yang dikeluarkan banyak menyandar kitab-kitab masyur terutamanya kitab karanganAbu Jaa’far Muhammad bin Jarir At-Tabari iaitu Tarikh At-Tabari(At-Tarikh Al-Umum wa Al-Muluk)  dan karangan Ibnu Kathir iaitu Al-Bidayah Wa An-Nihayah.

Isi kandungan dan ringkasan

A)     Pendahuluan

-          Syiah sebenarnya bukan bermula dengan isu pokok dalam islam. Syiah hanya bermula daripada satu aliran politik lalu dibajai sehingga menjadi dogma agama yang tidak dapat dibuang lagi
-          Isu-isu hanya hanya dilihat pada sudut kehendak aliran politik ataupun sentiment tertentu tanpa cuba merungkai ataupun difahami secara holistic.
-          Ahli sunnh wal jamaah berlepas diri daripada golongan ar-Rafidah(syiah) yang membenci dan mencerca para sahabat serta golongan al-Nasibah ynag menyakiti ahli bait dengan perkataan dan perbuatan mereka.



B)      Bab 1: Al-Quran memartabatkan para sahabat

-          Secara holistiknya , banyak dalil ayat al-Quran yang mnyebut tentang kelebihan para sahabat. Mereka(sahabat) dijami syurga, diredhai ALLAH dan sanggup bersusah bersama RASULULLAH SAW. Malah, kita dituntut untuk berdoa kepada mereka.  
-          Syiah mendakwa kebanyakan para shabat murtad setelah kewafatan baginda kecuali mereka dengan bilangan yang sedikit. Namun, secara logic akal mana mungkin mereka yang telah dijamin ALLAH syurga dalam al-Quran menjadi kufur. Kenyataan syiah seolah-olah menganggap ALLAH telah tersilap, tidak mengetahui perkara yang akan berlaku.
-          Apabila didapati sumber lain yang menggambarkan para sahabat berbeza dengan gambaran dalam al-Quran, maka sumber tersebut hendaklah disemak terlebih dahulu.






C)      Bab 2: As-Sunnah memartabatkan para sahabat

-          Nabi Muhammad SAW banyak menyebut kelebihan sahabat-sahabat dalam hadisnya seperti perumpamaan dengan emas sebesar bukit uhud kerana mashaqqah mereka. Malah, keberadaan sahabat dalam peperangan memberi kelebihan. Zaman sahabat juga diiktiraf sebagai zaman terbaik selepas zaman nabi justeru menafikan dakwaan syiah tentnag kemurdatan para sahabat.
-          Walaupun berlaku fitnah selepas Rasulullah SAW meniggal dunia da nada segelintir sahabat yang berbalah sesame sendiri dalam beberapa isu politik, namun mereka semua tetap memelihara tentnag keaslian ajaran islam. Walau apa pun krisis yang terjadi, para sahabat secara keseluruhannya adalah generai yang sepakat membela prinsip-prinsip islam. Hal ini sangat berbeza dengan mereka yang datang selepas generasi para sahabat.(MAZA)
-          Kemuliaan sahabat juga dirakamkan dalm sebuah hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim semasa pembukaan kota mekah tentang Hatib bin Baltaa’h



D)     Bab 3: percanggahan antara islam dengan rekod sejarah

-          Ramai ulama’ bersepakat tentang kewibawaan para sahabat. Perbazaan pendirian pada sahabt adalah titik utama yang membezakan ahli sunnah atau syiah.
-          Kadang-kala rekod sejarah bercanggah dengan dalil al-Quran dan as-Sunnah.  Hal ini kerana kualiti sanad rekod sejarah tidak dipelihara dengan baik. Dua kaedah merungkai kekeliruan ini 1) meletakkan al-Quran dan hadis ynag thabit sebagai sumber tertinggi 2) menyemak kedudukan para perawi yang membawa kisah/ rekod ini.
-          “apabila datang kepada kamu orang fasik, maka selidik terlebuh dahulu”  kitab at-Tabari dikarang atas cara memuatkan apa sahaja cerita yang didapati tanpa mengkaji kesahihan berita tersebut dengan sanad ynag sangat jelas.
-          Para pelapor kitab at-Tabari 1)abu mikhnaf=syiah, berita yang disampaikan tidak boleh dibawa hujah 2)al-Waqidi=syiah, tidaj thiqah 3)Sayf= lemah dalam bidang hadis, tetapi telah berubah dan rekod sejarahnya boleh dibawa hujah



E)      Bab 4: Kekekeliruan fakta sejarah

1)      Peristiwa saqifah
-          Direkodkan oleh syiah: Sa’d bin Ubadah membakar semangat golongan Ansar dan menyatakan golongan mereka paling layak menjadi khalifah, jika golongan muhajirin menjadi khalifah, mereka tidak akan redha. Berita sampai kepada umar dan abu bakar, lalu berbincang denagn abu ubadah. Abu bakar berucap memuji golongan Ansar dan Muhajirin, dan mengangkat muhajirin paling sesuai menjadi khalifah. Lantas bangun seorang dari kalangan Ansar membantah dan berkata untuk menghalau muhajirin dari madinah
-          Sememangnya wujud peristiwa ini tetapi ketegangan wujud atas dasar memncari kesimpulan yang dapt menjamin kebaikan umat dan kesinambungan perjuangan islam. Mana mungkin sahabat sanggup menghalau sahabat yang lain.

2)      Rekod sejarah yang menzalimi saidina uthman
-          Direkodkan oleh syiah: digambarkan saidina Ali menyalahkan saidina Uthman kerana ditunggangi oleh Marwan bin al-Hakam. Isteri saidina Uthman mendengar rungutan saidina Ali lalu menasihati suaminya agar kembali kepada ALLAH dan berbaik kembali, tetepi Saidina Ali tidak mahu menjumpainya lagi.
-          Berdasrkan rekod di atas seolah-olah berlaku penyelewengan pada zaman saidina Uthman bukan sahaja dikatakan oleh Saidina Ali tetapi isteri Saidina Uthman sekali. Sikap tidak mahu bersua kembali juga menambah lagi kekeliruan fakta ini.

3)      Rekod kejahatan muawiyah
-          Kekeliruan fakta: Muawiyah menulis surat palsu dengan menggunakan nama Qays bin Sa’d utk membohongi rakyat syam.
-          Munir Al-Ghadban: aku tidak berpendapat adanay suatu peribadi dalam sejarah islam yang terdiri daripada kalanagn sahabat yang awal yang ditarbiah dengan tangan RASULULLAH SAW sendiri dan mereka hidup dengan wahyu langit , mereka ini yang diperburukkan, dibohongi berkenaannya dan didustakan kepada dirinya seperti yang dilemparkan kepada Mua’wiyah bin Abi Sufian

4)      Peristiwa tahkim
-          Rekod syiah: Abu Musa(wakil Ali) dan Amr bin Ash(wakil Mua’wiyah) bersetuju mengumumkan peletakan jawatan Saidina Ali dan Mua’wiyah daripada menjadi khalifah dan memberi kuasa kepada rakyat untuk memilih pemimpin. Ibnu Abbas menasihati Abu Musa utk menaikkan Ali menjadi pemimpin, dia menolaknya. Namun Amr manaikkan Mua’wiyah sebagai khalifah tanpa persetujuan kedu-dua pihak.  Amr dipukul dan sanggup untuk dibunuh ibnu Hani manakala Abu Musa dihina Ibnu Abbas. Kedua-dua Ali dan Muawiyah solat suboh an berqunut mendoakan kecelakaan masing-masing
-          Rekod ini menggambarkan betapa buruknya perangai sahabat di mata puak syiah. Mana mungkin sahabat nabi yang dipuji baginda terjebak dengan akhlak begini.



F)      Bab 5: Sejarah pembunuhan Saidina Uthman bin Affan

(kebanyakan dipetik dari at-Tarikh At-Tabrari, dibawa Sayf)
-          Peristiwa pembunuhan Saidina Uthman adalah detik bermulanya sejarah hitam umat islam dalam kalangan sahabat
-          Didalangi oleh yahudi munafik dari yaman, Abdullah bin Saba’(pengasas aliran syiah yang dinafikan kewujudannya oleh syiah) yang bergerak dari satu tempat ke satu tempat dan mendapat pengikut di Hijjaz, Basrah, mesir dan Kufah.
-          Fitnah terhadap keburukan kepimpinan saidina Uthman dan gabenor-gabenornya tersebar lalu beliau menulis surat penjelasan kepada setiap wilayah di samping menyoal siasat para gabenornya. Mua’wiyah mengajaknya ke Syam tetepi dia menolak.
-          Saidina Uthman juga menjawab solan puak Abdullah Saba’ dikhalayak para sahabat. Antaranya adalah tentang solat qasor, al-Hima, mushaf al-Quran, buang daerah al-Hakam, melantik pegawai yang masih muda, harta fai, keluarga dan harta, dan pembukaan tanah. Semuanya dijelaskan dengan baik.
-          Pengikut-pengikut Abdullah Saba’ menuju ke madinah pada musin haji dengan menfitnah Ali, Zubair Awwam dan Tolhah Ubayd bersama mereka memerangi Saidina Uthman. Namun, Uthman seperti biasa tenang berhujah dengan Al-Quran dan Hadis. Lalu, pemberontak-pemberontak tersebut pulang tempat masing-masing
-          Rancangan Abdullah Saba diteruskan dengan surat utusan palsu oleh khalifah yang memerintahkan pemberontak-pemberontak dihukum apabila sampai mesir, maka mereka semua kembali memerangi madinah. Bukan sahaja puak dari mesir, malah kufah dan basyar turut kembali ke madinah
-          Golongan munafik terum memaksa saidina Uthman meletakkan jawatan, namun tidak diterima kerana arahan Rasulullah sendiri, malah segala hujah beliau tidak dipeduli oleh golongan munafik.
-          Usaha menyelamatkan khalifah daripada pemberontak dilakukan oleh semua sahabat, namun arahan khalifah sendiri supaya berundur untuk mengelakkan pertumpahan darah, sehingga Ibnu Abbas diarah supaya mengetuai rombongan haji.
-          Akhirnya, beliau syahid  dibunuh ketika membaca al-Quran pada hari beliau memerdekakan 20 hambadan berpuasa serta berpakaian seluar kerana malu jika auratnya terdedah ketika syahid. Sememangnya kesyahidannya diungkap oleh Rasulullah SAW sendiri dalam hadis riwayat at-Tarmizi
 


G)     Bab 6: Peperangan sahabat abtara ahli sunnah dan syiah

-          Apabila ditanya kepada penganut yahudi siapakah golongan terbaik dalam sejarah agama kamu? Pasti mereka menjawab para sahabat kami, Musa. Apabila ditanya kepada penganut kristian siapakah golongan terbaik dalam sejarah agama kamu? Pasti mereka menjawab para sahabat Isa. Malangnya apabila ditanya kepada puak syiah siapakah golongan terburuk dalam sejarah agama kamu? Pasti mereka menjawab para sahabat Nabi Muhammad SAW. Jawapan mereka dalam persoalan ini lebih teruk daripada jawapan yahudi dan kristian
-          Selepas kewafatan Saidina Uthman, umat islam dipegang oleh ketua pemberontak al-A’fiqi bin Harb Al-A’kki selama 5 hari. Tolhah, Ali dan az-Zubair dipujuk pengikut Abdullah bin Saba’ namun mereka menolak. Pelantikan Ali sebagai khalifah dilakukan setelah mesyuarat bersama para sahabat di madinah dalam keadaan gawat. Khabar penbunuhan saidina Uthman hebat diperkata orang ramai.
-          Selepas baiah, az-Zubair dan Tolhah meminta hukuman qisas terhadap pembunuh saidina Uthman. Namun, pemberontak tiba-tiba mengishtihar bergabung denan tentera, golongan hamba dan badwi menyertai golongan pemberontak dan bilangan pemberontak bertambah. Hal ini menyebabkan saidina Ali menangguhkan hukuman tersebut.
-          Tolhah dan az-zubair meminta izin ke kufah dan basyar mengumpul tentera melawan pemberontak namun Saidina Ali tidak memberi keputusan. Beliau memecat semua gabenor saidina Uthman dan melantik gabenor baru. Hasilnya, umat islam berpecah kepada tiga golongan 1)wala’ kepada Ali 2)wala’ apabila hukuman terhadap pembunuh saidina Uthman dijalankan 3)golongan berkecuali
-          Saidatina Aishah bersama isteri Rasulullah ynag lain keika itu menunaikan haji di makkah dan terkumpul bersama Ibnu Umar, az-Zubair dan Tolhah di makkah. Namun, Aishah, Talhah dan Zubair bergerak ke bashrah. Dalam satu angkatan. Setelah saidina Ali mengetahuinya, beliau turut menyiapkan tentera utk menghadapinya. Kedua-dua pihak tiada niat berperang dan saling hantar utusan . Perdamaian berlaku.
-          Lantas pengikut Abdullah Saba’ tidak duduk senang dan menyerang kedua-dua pihak untuk memperalatkan mereka. Lalu terjadilah peperangan jamal. Tolhah dan Zubair terbunuh. Saidatina Aishah dan Saidina Ali sangat menyesali peperangan tersebut.   
-          Peristiwa pembunuhan saidina Uthman masih menyelubungi umat islam. Muayiwah berpendirian taidak taat  pada saidina Ali selagi pembunuh saidina Uthman tidak dibunuh kerana menyangka Saidina Ali melindunginya. Selepas lapan bulan, maka terjadilah perang sffin yg mengorbankan Amar bin Yasir. Ramai sahabat tidak melibatkan diri dalam perang ini
-          Dalam peristiwa tahkim, tiada tipu helah antara sahabat. Muawiyah tidak dipecat kerana beliau belum menyandang tugas khalifah lagi, dan berperang utk tuntut kematian saidina Uthman bukannya untuk menjadi halifah. Kedua-dua pihak setuju menyerahkan masalah ini kpd para sahabat
-          Sememangnya perang siffin telah dikatakan oleh Nabi SAW akan terjadi dan mengikuti as-Sunnah. Namun, tindakan Muawiyah hanyalah ijtihad beliau dan dikatakan beliau tersalah ijtihad dan tergolong dalam golongan bughah(tidak taat kepada pemimpin haq namun tidak terpesong aqidah)
-          Muhibb al-Din al-Khatib “ saya berkeyakinan secara peribadi siapa daripada kalangan orang islam yang terbunuh di tangan orang islam yang lain sejak pembunuhan Uthman lalu dosanya dikenakan keatas para pembunuh Uthman kerana mereka yang membuka pintu fitnah”



H)     Bab 7: Pendirian ahli sunnah dalam pertelingkahan para sahabat

-          Ahli as-Sunnah wal Jamaah(ASJ) memelihara hati dan lidah daripada mencerca dan membenci para sahabat, malh jumlah yang terlibah hanyalah sedikit berbanding puluhan ribu sahabat ynag lain. Saidina Ali tidak menghukum mereka lebih daripada itu apakah kita wajar menghukum.
-          Peristiwa ini disaksikan mereka sendiri bukan kita, apabila mereka bersatu kitaikut, apabila berselisih kita dian ::hasan albasri::
-          Manhaj ASJ : mendiamkan diri daripada menyebut kesalahan sahabat , menyemak kesalahan mereka atau mencampuri pertelingkahan. Malah, mereka juga amat menyesalinya.
-          ASJ tidak pernah memaksumkan orang kecuali Para Nabi. Namun pintu rahmat terbentang luas, apatah lagi golongan awal seperti para sahabat yang ijtihad mereka hanya untuk mendapatkan keredaan Allah.
-          Orang yang menghina sahabat adalah orang yang menghina Nabi SAW kerana mana mungkin orang boleh terima kutukan terhadap Nabi SAW secara terang-terangan tetapi secara berstrateji






No comments :

Post a Comment