Saturday, 11 June 2011

Anda mesti baca kalau anda seorang pelajar!!


Assalamualaikum....

PERINGATAN:
(Pastikan anda berada dlm keadaan yg tenang sebelum membaca post ini,tarik nafas panjang2 dan hayati mesej sebenar yg ingin disampaikan oleh penulis....)

Aku ada terbaca dlm satu dua buku mengenai satu isu yg penting tp kebanyakan drpd kita tak cakna akannya..


pasal apa??
pasal kita semua,yg telah berlalu,yg sdg berlaku, dan yg akan beradu..

Cite dia sebenarnya psl kita yg sedang menempuhi alam pembelajaran,
perasan tak sebenarnya SEBAB APA KITA BELAJAR???

"nak mencapai keredhaan Allah lah!"
ckp pandai lah,tp MCM MNE PEMBELAJARAN KITA DITAFSIRKAN UTK MENDAPAT MARDHATILLAH HAH???

Ha!! Jawab lah!! Pandai sgt menjawab!!!

Utk peperiksaan?
Utk kerja?
Utk gelaran?
Utk pangkat?
Nak pg oversea?
Nak masuk U lah?


 
Ha!! Yg mane satu??

Sedar tak sedar,sebenarnya nilah sebenarnya tujuan kita belajar kan?
Igt tak masa form 5 dulu,
sbb apa kita punyalah pulun belajar siang pg ptg mlm??

Sbb NAK 'CEMERLANG,GEMILANG DAN TERBILANG' DLM SPM KAN???
Betul tak!!?
dah abis spm,cuba tanya:

"ingat lg tak pelajaran masa skola menengah dulu?"

"Gile kau,mne aku igt dah,kan spm dah abis!!"

Abis tu,sia-sia lah kita belajar 5 tahun dulu... (silap2,mungkin 17 tahun kot)

Lps tu,skrg ni dah nak masuk U,APA SEBENARNYA TUJUAN KITA SAMBUNG BELAJAR?

"aku nak skor pointer tinggi2 so nanti senanglah nak dpt keje..."
"aku nak blaja betul2, nanti dpt lah pangkat 'dekan'..."

betul tak apa yg aku cakap ni?? (bile masa plak aku ckp?? maksud aku,betul tak apa yg aku tulis ni?)

Sedar tak sedar,nilah sebenarnya jenis pemikiran yg telah didoktrinkan oleh cerdik pandai barat dlm pemikiran umat islam sekarang...

blajar sbb nak cemerlang peperiksaan,
blajar sbb nak senang dpt kerja,
blajar sbb nak dihormati org,


 
sehinggakan kadang2 niat kita NAK MENDAPAT KEREDHAAN ALLAH lari dari hala tuju sebenarnya..

Syeikh Abu Al-Aa'la Al-Maududi semasa dijemput utk memberikan ucapan dlm satu majlis konvokesyen di India berkata:

"Wahai mahasiswa,hari ini merupakan hari yg bersejarah bg kamu semua kerana akan dikurniakan segulung ijazah sebagai tanda tamatnya pembelajaran kamu di sini.Tp berdirinya aku di sini bukan utk mengucapkan TAHNIAH kpd kamu semua,tetapi aku ingin mengucapkan TAKZIAH sbb kamu semua telah diberikan segulung ijazah itu. Institusi ini bahkan seluruh institusi pendidikan di seluruh dunia ibarat RUMAH PENYEMBELIHAN yang mencetak segulung ijazah bg mengeluarkan pelajar2 yg sedia utk disembelih apabila tamat saja pendidikan mereka di sini."
(kata-kata dia lebih kurang mcm nilah yg aku phm)

Faham tak apa sebenarnya yg ingin beliau sampaikan sebenarnya??


 
Berapa ramai golongan 'cerdik pandai' keluaran universiti2 skrg yg menjawat jwtn2 yg tinggi2 tp ramai juga golongan 'cerdik pandai' ini yg melakukan jenayah2 seperti rasuah,riba',gejala sosial,sumbang mahram dan lain2 (paham2 lah ye)

Kata belajar tinggi2,tp keluar je bkn jd manusia bahkan lebih teruk lgi...(nauzubillah)
APA SEBENARNYA YG DIBELAJAR?
ATAUPUN UTK APA SEBENARNYA DIPELAJARI?

Tauhid yg dipelajari hari ini hanyalah tauhid hafalan,bukan tauhid yg betul2 dihayati maknanya...
Islam yg diajar hari ini tidak lebih drpd 'SILIBUS' yg diajar utk dihafal supaya lulus tanpa kesedaran...
Ilmu yg diperoleh skrg banyaknya disimpan utk kepentingan diri sendiri sahaja,

Inilah bezanya generasi kita yg belajar hari ini utk SILUBUS,PEPERIKSAAN,PEKERJAAN,PANGKAT DLL.....
berbanding generasi terdahulu yg belajar utk dipraktikkan dlm kehidupan seharian..

contoh2 terdahulu terlalu banyak utk diungkapkan berbanding contoh2 skrg yg berapa kerat je bilangannya..

Jd,PERBAHARUI LAH TUJUAN KITA BELAJAR...
UNTUK APA??
Anda tahu jawapannya......

(sekadar peringatan drpd seorg sahabat yg mempunyai kesedaran)

2 comments :

  1. silakan..
    alhamdulillah..
    sume ilmu2 kt blog ni memang utk dikongsi pn..

    ReplyDelete