Saturday, 24 December 2011

Andainya Baginda bersama kita...




Peringatan:
Sebelum membaca post di bawah,hentikan pemain muzik di kanan blog terlebih dahulu...
Kemudian mainkan video di bwh (utk background muzik) sambil membaca artikel...
Semoga mesej yg ingin disampaikan dpt dihayati oleh pembaca... Slmt membaca :)



1400 tahun dahulu...
Lahirnya seorang Insan PENGUBAH DUNIA..
Mengubah segala yg dina menjadi idaman manusia...

Satu2nya manusia yg paling SEMPURNA di dunia yg fana...

Semua umat manusia mengikuti jejak langkah Baginda,
sehinggakan 2/3 dunia berada di bawah pengaruh Islam ajaran Baginda...


Namun...

Itu semua sejarah dahulu kala...
Sejarah yg manusia kini kian lupa akan kepentingannya...
Sejarah yg sangat2 bermakna sebenarnya...
Tp kini ia seakan2 tidak pernah wujud dlm diari manusia bergelar HAMBA...


Itu semua kisah2 sejarah dahulu..




Kini..


Artis2 perawan kian dicontohi...
Tokoh2 Barat kian dijulang tinggi...
Teknologi2 melalaikan kian disanjungi...
Segala yg batil seolah2 dilihat HAKIKI...

Jauh...semakin jauh kita dari Nabi yg kita mengaku cintai...


Terpanggil penulis utk menulis sedikit coretan di sini..
Kerna terlalu merindui Insan yg sgt ISTIMEWA ini..

Hmmpphhhh..........

Lau ka na bainana...
(andainya Rasulullah berada bersama-sama kita sekarang ni...)

Ayuhlah sahabat2...
Kita kembali ke pangkal sebenar yg kian dilupai tanpa kita sedari...

Kembali menjadikan Rasulullah sebagai sandaran hakiki...
Yg sentiasa kita amalkan dlm kehidupan sehari-hari...

"Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu sebaik-baik teladan (untuk diikuti) bagi orang yang mengharapkan (keredhaan) Allah dan (kemuliaan hidup) di akhirat dan bagi orang yang banyak mengingati Allah"
(surah al Ahzab: ayat 21)

"Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) mempunyai akhlak yang sangat mulai."

(surah al-Qalam: ayat 4)

Utusan yg sememangnya diutus sebagai TELADAN IKUTAN buat SEMUA umat yg bergelar manusia...

"Sesungguhnya diutuskan aku untuk menyempurnakan akhlak"  

(Hadis Riwayat Muslim)

Mengenai hadis di atas ini ulama' ada membincangkan mengenai KEUNIKAN hadis tersebut...

Kenapa?

Apabila disebut mengenai AKHLAK,pasti kita akan terfikir mengenai perkara yg baik2,kelakuan yg baik2 bukan?

"Ehehh..anak awak ni berakhlak laa..."


'Akhlak' yg dikatakan mesti bermaksud KELAKUAN YG BAIK2 KAN??

Jd apabila dikatakan Rasulullah diutuskan utk MENYEMPURNAKAN AKHLAK,bermakna kelakuan & perkara yg baik2 pn BELUM sempurna lagi sehingga Rasulullah diutuskan utk menyempurnakannya!

Sedangkan akhlak yg murni pn belum sempurna tanpa perutusan Baginda,jelas terbuktilah bahawa Rasulullah adalah SEBAIK2 KESEMPURNAAN AKHLAK!! 



Hatta dalam karangan buku Michael H. Hart,The 100-A Ranking Of The Most Influential Persons In History juga menobatkan Baginda,Nabi Muhammad S.A.W sebagai manusia TERHEBAT SEPANJANG ZAMAN...





Lantas cuba kita renung kembali dlm kehidupan sehari-harian kita...
Adakah contoh2 teladan Baginda sentiasa berada dlm amalan kehidupan kita??

Tatkala kita berjalan tiap2 hari dan secara tak sengaja terjumpa secebis sampah di tepi jalanan...
Adakah kita akan membiarkan sampah itu begitu sahaja atau mengutipnya?
Lantas apakah yg akan Rasulullah lakukan jika Baginda berada di tempat kita tatkala itu??

Tatkala kita pergi ke tempat awam dan bertemu dgn khalayak ramai...
Adakah senyuman terukir di roman wajah kita ataupun hanya kebiasaan tanpa memikirkan sesiapa?
Lantas apakah yg akan Rasulullah lakukan jika Baginda berada di tempat kita tatkala itu??

Tatkala kita melihat org lain dlm kesusahan....mak cik tua kepenatan berdiri dlm bas...
Adakah bantuan ikhlas dihulurkan atau hanya perkara biasa yg dibiarkan?
Lantas apakah yg akan Rasulullah lakukan jika Baginda berada di tempat kita tatkala itu??
 
Tatkala ingin menikmati juadah santapan percuma...
Adakah hanya mengambil yg secukupnya sahaja atau ambil sepuas-puasnya?
Lantas apakah yg akan Rasulullah lakukan jika Baginda berada di tempat kita tatkala itu??

Tatkala duduk bersendirian menunggu giliran/teman...
Adakah hanya duduk begitu sahaja membazir masa atau berzikir memuji yg Esa atau diisi masa yg ada dgn membaca?
Lantas apakah yg akan Rasulullah lakukan jika Baginda berada di tempat kita tatkala itu??

Dan byk lagi contoh2 aktiviti seharian lain yg kita lalui berkali-kali....

Lantas....


Apakah yg akan Rasulullah lakukan jika Baginda berada di tempat kita tatkala itu??


Apakah yg akan Rasulullah lakukan jika Baginda berada di tempat kita tatkala itu??


Apakah yg akan Rasulullah lakukan jika Baginda berada di tempat kita tatkala itu??


Adakah persoalan ini sering terngiang-ngiang di benak hati anda??


Tatkala kita SERING mengaku menjadi pengikut Baginda yg TERCINTA???


Ayuh,mari kita didik semula diri yg lupa ini dgn persoalan2 yg sering memuhasabahkan kembali diri kita kpd ajaran ikutan yg sebenar...

Hadirkan persoalan ini tiap kali ingin kita lakukan sesuatu perkara..
Agar ingatan kpd Insan Mulia sering tergambar di fikiran kita akan KEINDAHAN AKHLAKNYA...
Lantas terdorong utk kita MENGIKUTI jejak langkah Baginda...


Lau ka na bainana (Andai Rasulullah ada di samping kita)


"Katakanlah (wahai Muhammad) jika kamu semua mencintai Allah maka ikutilah aku. Nescaya Allah akan mencintai dan mengampuni dosa-dosa kamu semua."
(surah al-Imran: ayat 31) 





(Please stop other music before u play this video,tq)


Thursday, 22 December 2011

"Apakah kamu lebih mengetahui daripada Allah?"


AKIDAH

Silapnya umat Islam kini kerna sering memandang enteng tentang soal AKIDAH..

Walhal AKIDAH adalah TUNJANG UTAMA kpd asas keislaman seseorang...
Pabila goyahnya akidah...akan punahlah segala yg lain...

Umpama turunnya pelbagai jenis rezeki dari langit...
Hujan kasut,emas,ferrari,duit,I-pad,baju baru,PSP,nasi,chocolate dan pelbagai jenis benda...
Semuanya ditutunkan serentak dari langit...

Mana yg AKAN KITA SAMBUT AMBIL DULU??

Pastilah NASI dan sebotol air yg PATUT kita sambut ambil dulu sedangkan org2 lain sibuk terkejar-kejar menyambut ambil I-pad,PSP,Ferrari,emas perhiasan..

Kenapa?

Kerna bekalan inilah yg akan pastikan kita TERUS hidup sebagai sumber makanan utk kehidupan kita..sedangkan org lain semakin dahaga,lapar,penat,letih, dan lama-kelamaan MATI kerna TIADA ASAS utk bergantung dlm kehidupan...

Begitulah ingin digambarkan tntang AKIDAH...
Perkara yg SEPATUTNYA paling utama sekali kita setlekan sebelum mengambil berat tntang perkara2 lain...

Tp kini ramai yg kurg menekankan pemahaman yg mendalam mengenai AKIDAH ini...
Lantas timbul beberapa spekulasi yg dikeluarkan yg mana boleh menjejaskan akidah seseorang tanpa disedari oleh pelakunya...
 

"Saya rasa hukum Islam ni TAK SESUAI lagi la buat masa ni...keadaan tak mengizinkan untuk kita melaksanakan hukum2 Islam ni kt negara kita sekarang...!"

"Apalah.... Hukum2 Islam ni sume dah LAPUK la untuk zaman dulu2 je... Skrg mana boleh guna lagi hukum2 macam ni..."

(Nau'zubillah)

Pernah dgr tak kenyataan2 mcm ni??

Apa pendapat anda?

Hukum2 Allah yg telah ditetapkan sejak azali dlm Al-Quran...
Sunnah2 Rasulullah s.a.w yg telah ditunjuki Baginda sejak kelahirannya....

Adakah semua tuntutan di atas dituntut dilakukan mengikut kesesuaian pilihan manusia itu sendiri?
Ataupun manusia itu sendiri perlu TAAT & PATUH dgn tuntutan2 berkenaan??

Mengenai persoalan2 ini Allah telah mengemukakakan jwpnnya..

"...Katakanlah,kamukah yang LEBIH MENGETAHUI ATAU ALLAH..."

(surah al-Baqarah: ayat 140)

Andaikan.....

Sebuah kereta dicipta...
Ciptaan yg telah direka dgn sebaiknya...

Tiba2...Kereta ini mengalami sesuatu KEROSAKAN...
Lantas ramai yg cuba utk membaikinya...

Tp disebabkan hanya menggunakan PANDANGAN sendiri tanpa mengambil mana2 RUJUKAN,mereka TERSALAH baiki kereta ini...
Apa yg rosak semakin bertambah2 rosaknya...Bagaikan tikus membaiki labu...

Lantas apakah sepatutnya yg dilakukan dlm situasi ini??
Ya betul...Kembali rujuk kpd BUKU PANDUAN kereta ini....BUKU PANDUAN yg telah disediakan oleh org yg MENCIPTA kereta ini dan sememangnya dia ini SANGAT ARIF akan ciptaannya itu..
Jd apakah panduan terbaik kpd masalah ini selain drpd PANDUAN ASAL yg telah disediakan??

Samalah juganya utk makhluk bernama manusia ini...
Dimiliki oleh SATU PENCIPTA..
Yg mana Yang Maha Mencipta dan Maha Mentadbir ini MENGETAHUI SEGALA2NYA..
Dan kesemua PANDUAN2 ini telah dinukilkan dlm KALAMNYA sebagai PETUNJUK buat hamba2Nya yg serba kekurangan...

Tp setelah tiba sahaja masanya...ada yg mengatakan IANYA TIDAK SESUAI...
Seolah2 mereka ini TAHU SEGALA2NYA melebihi arahan PENCIPTA mereka...


Andaikan ada satu mainan robot kita reka pd awalnya..
Dan kemudian mainan ini mula mengingkari segala arahan kita sebagai TUANnya..
Adakah wajar mainan ini bertindak seolah2 dia lebih tahu segalanya drpd kita SEDANGKAN KITA YG MENCIPTANYA??

Begitulah juga samanya dgn manusia...

Ilmu kita terbatas...
Ilmu Allah MAHA LUAS...
Jika sesuatu yg ditetapkan indah oleh-Nya kelihatan tak indah pada kita...bukan kerna ia tak indah...tp kerna MATA HATI kita yg kabur utk melihat keindahannya...
Umpama kelawar yg tak mampu utk melihat siang...bukan kerna gelapnya siang itu...tetapi kerna siang itu terlalu terang bg BATASAN mata kelawar utk menatapnya...

Ilmu HAMBA sangat2 lah berbeza dgn ILMU PENCIPTANYA...
Penuh dgn segala serba KEKURANGAN..

Dlm sebuah kitab Tauhid 'Khoridatul Bahiyah' ada membincangkan serba sedikit mengenai SIFAT2 ILMU ALLAH:

1- Sifat Ilmu Allah adalah AZALI & ABADI

Jauh2 BERBEZA dgn ilmu manusia yg BARU DIPEROLEH & HANYA SEMENTARA..
Paham tak perbezaannya??
Apa yg dimaksudkan di sini ialah Ilmu Allah memang adanya sejak dahulu2 lagi (azali) dan Ilmu ini berkekalan sampai bila2 (abadi)...Dulu kini dan selamanya...

Berbeza dgn manusia...Ilmu yg diperoleh hanya lah setelah dilahirkan ke dunia,kemudian setelah dipelajari,barulah ia memiliki ilmu itu (BUKAN sejak azali) dan ilmu manusia ini hanya bertahan utk beberapa tempoh sahaja (BUKAN abadi) mungkin kerna lupa (kelemahan manusia itu sendiri)


Contohnya,generasi2 manusia kini semuanya tidak mengetahui akan ilmu2 manusia generasi awal2 terdahulu kerna tiada nya mereka waktu itu...walhal Ilmu Allah sememangnya merangkumi segala-gala perkara sebelum penciptaan makhluk2Nya lagi dan berkekalan sampai bila2...JAUH BERBEZA dgn sifat ilmu manusia...

2-Ilmu Allah TAK BOLEH DISIFATKAN KEPADA NAZORI(perlu kpd pembelajaran) & DHORURI(spontan)
Jauh2 berbeza dgn manusia yg SANGAT2 memerlukan kpd PEMBELAJARAN utk mengetahui akan sesuatu ilmu itu(BUKAN nazori)...Manusia bersifat dhoruri(spontan) yg memerlukan kpd sesuatu situasi...seperti seorang kanak2 yg lalu di hdpn sebuah meja,pasti ia akan mengelak meja itu SPONTANEOUSLY supaya tak terlanggar meja itu tadi...FITRAH namanya... Sifat Ilmu Allah pula bukan dhoruri kerna Ilmu Allah itu adanya pada zat Allah itu sendiri...

Pening sikit kan..??

Relaks2...

Utk memudahkan,just umpamakan seperti GULA...MANISnya gula itu memang ada pada zat gula itu sendiri bukan..?
Begitulah nak digambarkan Sifat Ilmu Allah itu pada zatNya sendiri(BUKAN dhoruri) tak perlu pd sesuatu situasi mcm manusia..

3-Sifat Ilmu Allah TAK DISANDARKAN KEPADA 'PENELITIAN,ASBAB ATAU DALIL' KERNA ALLAH MENGETAHUI SEGALA-GALANYA...

Jauh2 berbeza dgn manusia yg memerlukan kpd penelitian,pengkajian,eksperimen,teori,dalil2 nas,dan sebagainya utk mengetahui akan sesuatu ilmu itu...
Persoalannya...

Adakah wajar kita mempersoalkan ketetapan Allah dlm Kitabnya sedangkan ilmu2 kita SANGAT2 JAUH BERBEZA DGN SEGALA KEKURANGAN JIKA NAK DIBANDINGKAN DGN SEGALA KESEMPURNAAN ILMU ALLAH??
Dengarkan jawapan Rasulullah s.a.w sewaktu Baginda dipersoalkan mengenai Hukum2 Allah oleh golongan kaum musyrikin waktu itu:

(Kata2 Baginda lebih kurang begini bunyinya mengikut fahaman penulis kerna penulis mencatatnya sewaktu mendengar ceramah yg disampaikan bukan dipetik drpd mana2 kitab,wallahua'alam)

"Apakah kamu ingin berbalas dengan aku tentang ketetapan Allah yang mana ianya bukan ketetapanku? Kamu sedang berhadapan dgn Allah bukan dgn aku tatkala ini (sewaktu kamu mempersoalkan mengenai hukum2Nya)!"


Dan mengenai peristiwa ini juga telah Allah nukilkan dlm Kitab suci-Nya yg mulia...
"Sibghah Allah(agama Allah). Siapakah yang lebih baik sibghah nya daripada Allah? Dan kepada-Nya lah kami menyembah. Katakanlah (Muhammad), 'Apakah kamu ingin berdebat dengan kami tentang Allah padahal Dia adalah Tuhan kami dan Tuhan kamu? Bagi kami amalan kami dan bagi kamu amalan kamu, dan hanya kepada-Nya lah kami dengan ikhlas mengabdikan diri."

(surah al-Baqarah:ayat 138-139) 

Wallahua'alam...

Saturday, 17 December 2011

Pahit...Perit...Namun ada baiknya


Di satu pagi yg hening...
Berjumpa sebuah tembikar dgn sebuah sebuah kuali...
Di suatu pameran alat2 dapur sedunia..

Dgn izin Tuhan,kedua2 makhluk ini berbicara sesama mereka,
Lantas kuali yg kekaguman dgn kecantikan tembikar memulakan celotehan mereka...

Kuali: Pergh!! Wei tembikar,cantik gler bentuk kau! Patut r ramai org yg kunjung booth ko ni...

Tembikar: Alhamdulillah...Ni sume ketentuan Ilahi. Aku pun tak sangka boleh jd mcm ni. Teringat lg aku waktu muda2 dulu. Teruk gler rupa aku waktu tu...ish3

Kuali : Laa... Ada gak rupa nya sejarah hitam ko kn? Aku ingat kan buntut aku ni je (buntut kuali heh,jgn salah phm...ni bukan cite lucah,hehe) dah cukup hitam,ada lagi rupanya yg lg hitam.

Tembikar: Tu la pasal...Huuh,lain betul aku wkt tu...

Kuali: Apsal plak? Lu jgn bikin saspen bro. Takut aku dgr. Skrg ko bukan main gah lg. Mcm mana bleh jd hebat mcm skrg padahal td ko ckp dulu2 lain?? Cecite,cecite...

Tembikar: Haha..ok2. Rileks.. Cite dia mcm ni...DULU...... aku bukanlah seperti apa yg ko nampak skrg. Dulu aku hanyalah segenggam tanah lumpur kotor. Takde apa2 nilai pn...

Kemudian aku dikutip oleh Tuanku dan dibawa balik ke rumahnya...Aku pn tak tau apa yg dia nk buat kt aku waktu tu...

Setibanya di rumah dia,aku diletakkan di atas sebuah mesin putar.. Lps tu dia on mesin tu.. Pergh!! Memang aku tak bleh lupa waktu tu.. Pening betul aku dibuatnya! Serentak dgn kepeningan itu aku ditekan-tekan berkali-kali. Dah la pening masa tu,tambah lg dgn tonyohan demi tonyohan...Aduhh, tak tahan aku..


Aku ingatkan dah abis dah lps tu,tiba2 aku ditoreh plak dgn sebatang lidi besi yg tajam...Arrgghhh! Menjerit aku masa badan aku diukir2 dgn besi panas tu...

Tak cukup dgn torehan tu,aku dibakar plak dlm sebuah ketuhar dgn suhu yg sgt tinggi! Arrgghhh!! Panas gler kot!! Terbakar-bakar badan aku dibuatnya...!


Adoohhhh... Mcm2 PENDERITAAN yg aku lalui waktu tu...

From ZERO to HERO...
And now am i...
A wonderful claypot...

Dari segempal tanah hinggalah sebuah tembikar yg CANTIK...
Walau sesakit mana pun...seperit mana pun..
Pasti membentuk sesuatu yg baik jua akhirnya...

Inilah hasil PENTARBIAHAN yg membentuk diri aku skrg..
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tarbiah...dlm erti kata lain...pendidikan....pembelajaran....

Tarbiah yg dialami secara sedar mahupun berlaku tanpa kita sedari...
Demi memperbaiki dan memperbaiki diri yg banyak kekurangan ini...

Tarbiah yg selalu berlaku ke atas diri kita tanpa kita sedari,
Dianugerahi oleh Ilahi..
Yg hanya dapat disingkapi kepentingannya melalui pemahaman ILMU DAN HIKMAH yg tinggi...

"Dia memberikan hikmah (kemampuan untuk memahami rahsia-rahsia agama) kepada siapa yang Dia kehendaki. Barangsiapa diberikan hikmah,sesungguhnya dia telah diberi kebaikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran melainkan orang-orang yang mepunyai akal yang sihat."

(surah al-Baqarah: ayat 269)

Rela ditarbiah untuk mentarbiah...
Wallahua'alam 


 

Salahkah aku cuba?


Solat...solat...solat....

Ibadah yg biasa dilazimi oleh setiap umat Islam di dunia ini...
Ibadah yg bukan hanya sekadar RITUAL semata-mata..
Bahkan terkandung beribu hikmah di dlm periwatannya
sehingga diangkat ke rukun Islam yg KEDUA

tp ramai memandangnya tidak lebih sekadar RITUAL semata-mata...

Pernah terfikir tak kenapa semakin byk masalah yg berlaku
Kemungkaran demi kemungkaran berlaku..
Walhal solat itu sendiri kunci kpd PENCEGAH KEMUNGKARAN...

"Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar"

Tidakkah anda terfikir?

There's something incomplete in our daily prayer..

Mungkin berpunca drpd beberapa rukun solat yg tidak dilakukan dgn betul..
Atau mungkin disebabkan segala sunnah2,makruh2 dan haram2 di dlm solat itu sendiri...
Tp penulis tidak berhasrat utk kita membincangkan tntg itu sbb perbincangannya terlalu panjang
Apa yg nk dikongsikan di sini adalah mengenai KHUSYUK..


Susah...
Mesti perkataan ni yg mula2 terpacul lps kita terbaca perkataan khusyuk td bukan?

Memang Khusyuk ini satu benda yg sangat2 susah utk diperoleh dlm solat...
Tp salahkah jika kita MENCUBA??

Cuba utk khusyuk dlm solat walaupun hasilnya sukar dirasai.
Persoalannya bukan mengenai HASIL khusyuk tu yg ingin kita capai,
tp adakah kita BERUSAHA utk khusyuk itu sendiri??

Di sini ada beberapa petua yg ingin dikongsi setelah diperoleh melalui ahli fiqh yg sgt faqih dlm bab2 Fiqh ini:

1) Fahami bacaan yg dibaca

Fahami makna2 bacaan dlm solat itu sendiri. Kemudian rasai maksud2 yg ingin disampaikan meresap dlm buluh2 darah diri supaya sebati tuntutan Ilahi itu dgn fitrah diri ini.

Cuba datangkan ketakutan tatkala ayat2 AZAB dibacakan dan datangkan segenap kesyukuran setelah ayat2 NIKMAT dibacakan..


2) Jangan bergerak-gerak kan badan walaupun sedikit (sengaja)

Tumpukan segala tumpuan seperti kita sedang diperhatikan. Bayangkan kita BERSEORANGAN sedang menghadap Al-Hakim dgn segala dosa yg kita bebani.. Apakah keadaan kita waktu itu?

3) Rasakan di dalam hati sedang menghadap Ilahi dan sentiasa MENGINGAT2kan semula diri ketika telah lupa atau terlalai sementara.
     
Perkara ini diumpamakan seperti kita sedang bermain TARIK-TALI DGN SYAITAN. Kekadang kita dilalaikan oleh godaannya dan kekadang kita khusyuk tanpa menghiraukan godaan durjana. Makhluk bernama syaitan ini takkan sesekali berputus asa utk MELALAIKAN kita walaupun kekadang lalainya itu pd PERKARA YG BAIK!

Ramai dari kalangan yg kita sering TERLALAI sebentar dlm solat tp RAMAI juga dari kalangan kita yg TIDAK BERUSAHA utk mengembalikan semula kekhusyukan itu kpd yg Maha Satu.

Jd dlm situasi tarik tali ini siapa yg menang?
Pasti syaitan bukan??

Padahal ulama' mengatakan seandainya kita sering TAK berputus asa dlm 'tarik tali' dgn syaitan ini,PASTI kemenangan akan berpihak pd kita jua akhirnya...

4) Asas kepada khusyuk solat adalah khusyuk wudhuk!

Habib Omar,seorang ulama' keturunan Rasulullah dari Hadramaut
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------



(Sheikh Habib Omar  was born in Tarim, Hadramaut in the Republic of Yemen on 27th of May, 1963 in a noble family of descend from the Prophet Muhammad (Sallalahu Alaihi Wasallam). He memorized the Magnificent Quran and was reared in a pious fashion, in the care of his father, in an environment of knowledge, faith and virtuous character. From an early age,he studied the sciences of the pure Sacred Law including: the Qur’an, Prophetic Tradition (Hadith), Jurisprudence (Fiqh), Creed (Tawhid), foundations of Sacred Law(Usul al-Fiqh), the various disciplines of the Arabic language, and the knowledge of Spiritual travel from the scholars of Hadramaut. Among the greatest of them was his father, al-Habib Muhammad bin Salim, the Mufti of Tarim. He began to teach and invite to Allah when he was 15 years old, while continuing to study and receive lessons.)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ada mengatakan bahawa kaedah untuk menjaga kekhusyukan dlm solat ini sebenarnya bermula dari AWAL sejak drpd kita mengambil WUDHUK lagi!!

Wudhuk yg diambil itu hendaklah diambil dgn seteliti yg mungkin kerna beliau mengatakan bahawa kadar KHUSYUK kita semasa mengambil wudhuk itu adalah SAMA dgn kadar khusyuk kita semasa solat!



Jd,sebenarnya penekanan utk khusyuk dlm ibadah solat ini hendaklah dititikberatkan sejak dari mengambil wudhuk lagi....tanpa ramai dari kalangan kita yg menyedari akan kepentingan dan kaitannya dgn ibadah solat.


Semoga dgn sedikit perkongsian yg tak seberapa ini dpt meningkatkan lagi kualiti ibadah solat kita drpd sebelumnya,insyaAllah...

Wallahua'alam

Wednesday, 7 December 2011

Born muslim vs New muslim


Seperti hari2 biasa..aku pergi ke kerja menaiki kereta mewah ku...
Keadaannya tidak berubah seperti hari2 sebelumnya...
Tiada apa yg berbeza tatkala aku menaiki kereta yg selalu dipandang org ini..

Apa yg aku rasa hanyalah BIASA...
Walaupun org lain selalu memandangnya dgn pandangan yg luar biasa..

Sehinggalah ke satu hari di mana aku tak dapat lupakan hari itu..

Pagi itu,ketika sedang aku memandu keretaku itu..something bad happens...
Keretaku tiba2 mengalami masalah teknikal...
Lantas aku dgn segera memandunya ke workshop berhampiran..
Dgn harapan ingin menyegerakan segala tindakan..

"Tokey,mcm mana saya mau pg keja...Lu boleh baiki tu kereta cepat ka?"

"Aiyaa lu...gila ka..! Kereta ni baru rosak maa..Mana boleh mau cpt2...Paling cepat pn dua tiga hari maa.."

"Abis tu,mcm mana saya mau pg keja ni..? Adohh..."

"Takpa2,lu jgn risau..Wa kasi lu pinjam itu sama kereta gua dulu ok..Tp kereta gua itu yg lama punya sikit la...bukan mcm kereta lu yg mahal ni...Boleh ka?"


Tanpa berkata banyak aku terus bersetuju dgn cadangan apek itu..
Lantas aku terus pg ke kerjaku dgn memandu kereta yg 'BARU'..



Saat berada dlm kereta baru ini..
Berbagai-bagai macam yg aku rasa...
Seat nya yg keras kematu BERBEZA dgn seat aku yg empuk memikat...
Power stering nya yg berat BERBEZA dgn power stering aku yg sgt2 ringan...
Kelajuannya jauh BERBEZA dgn kereta mahal ku bagai langit dgn bumi...


Saat inilah baru aku merasa betapa BERTUAH & BERUNTUNG nya aku memiliki kereta aku dahulu..
Kereta yg selalu diguna dianggap BIASA walhal kereta itu sangat2 BERHARGA...
Terasa indahnya pabila ditarik walaupun sebentar nikmat itu...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Begitulah satu analogi yg dibawa utk menggambarkan kpd kita keadaan skrg..
Kita yg DILAHIRKAN sbgai muslim tidak berasa apa2 yg LUAR BIASA & BERHARGA pd agama Islam kita sendiri...
Apa yg kita rasakan hanyalah biasa...dan biasa...

Islam yg hanya asalnya pada baka lantas menyebabkan kita sentiasa berada pada ZON SELESA..
Tanpa merasa apa2 yg sangat bermakna...
Walhal Islam ini sendiri terkandung pelbagai KEINDAHAN yg kita sendiri tak rasakan...

BERBEZA Islam kita dgn Islamnya sahabat2 baru kita yg pada asalnya TIDAK dilahirkan sebagai muslim..
Islam mereka ini berpaksi pada tunjang KEFAHAMAN bukan sekadar WARISAN..
Yang menyebabkan segala yg dipelajari,anuti dan diamalkan menjadi INDAH kerana memahami sebab2 perlakuannya...

Bukan seperti kita yg beribadah seperti BIASA...jarang merasa apa2
kerana kita hanya beribadah sekadar ritual..ibadah yg diajar dari kecil tanpa dikaji sebab2 perlakuannya tatkala meningkat dewasa..

Tak salah Islam warisan....tp bukankah lebih indah lagi jika warisan Islam yg kita peroleh itu sekarang disulam dengan KEFAHAMAN Islam yg lebih mendalam lagi..??
Masalah yg timbul apabila the BORN MUSLIM ini sendiri melakukan pelbagai masalah kepada umat sejagat lantas menimbulkan fitnah yg besar kpd agama Islam itu sendiri...

Bukankah begitu??


Inilah realiti yg kita lihat hari ini...
Sebilangan besar golongan melayu ISLAM yg hari ini kita lihat mendominasi masalah2 sosial.....zina.....buang anak.....dadah.......rempit......dan segala aktiviti2 yg tidak bermoral walaupun mereka ini bergelar ISLAM..!!

Berbeza dgn sahabat2 cina dan india kita yg baru memeluk Islam...
Yg mereka ini lagi BERSEMANGAT berjihad menyebarkan dakwah2 Islam..

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk ke syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang bejihad di antara kamu dan belum nyata orang yang sabar."

(surah al-Imran: ayat 142)

Walaupun baru bergelar muslim....NEW MUSLIM...

Kenapa?

Anda tahu jawapannya....

Tuesday, 29 November 2011

Learn how to learn...

Learn...learn...and learn...



How many times do we have to learn actually..?

Is learning just only when childhood...adolescense...or adulthood??
Or do we have to wait until we are mature??

No,we just learn when we make mistakes...
But when we do not make mistakes isn't that counted as learning too?
Or what??


CONTINUOUSLY..
What do u think about that??

Learning is a continuous process?
Agree??

Still wondering?
Let i tell u a little bit about it...can i?

Years years ago...
Advices from our parents when we are small.. teach us a little bit about this magnificient life...although we were not knowing what and how is this world on that time actually...

Through the glance from our eyes...we see and learn the norm of humanity on that time...until the time we are in this sophisticated life now...


Learning is not just a FORMAL process in a class,lecture or even in a seminar..

Learning is EVERYTHING that we have been through...

The time we fell to the ground when riding our bike...we learn gravity...the importance of stability...
The time we are scolded by other guys...we learn not to be rude...the importance of good manner in daily life..
The time in a discussion with other persons...we learn to be an open-minded person...the importance to accept others opinion as well...that we are not always RIGHT at all time...
The time we saw a dead body...we learn many things...life is SHORT n not ETERNITY...the importance for EARLY PREPARATION to face the death in any time...

And many other things we have learnt and we WILL LEARN...
Whether we know about it or not...

Learning is everything...
In any time,any place and even with anyone...
it can be a simple learning process...
wihout we notice about it...

We must ready for it...
In order to reconstruct ourselves...enhance our knowledges,understanding... n recorrect our mistakes...
To lead the next generations and provide better lessons for them...

Learning to teach others about learning

Are we good enough to teach others about life?
Or do we just a selfish person that just care about ourselves without care about others??

Everything is learning...
And everything NEED learning...


Even the first revealation sent down to the humans was TO READ!

96:1

"Recite in the name of your Lord who created-"
 
(Surah al-alaq: verse 1)
 
Read was stress to mankind by Islam to show how important LEARNING is..
That read is one of the way for us to learn beside with informal learning..
 
So what are we waiting for..??
Let's learn...with the willingness to learn from everything..

And the first step is..
Let's READ...
And enjoy most of it...


Wallahua'alam...

Thursday, 24 November 2011

Biarlah mulut orang nak kata apa...


BESARNYA mulut dia!!

Biarlah...
"Mulut dia,bukan mulut korang pun..."

Mulut...mulut...dan mulut...

Sering kali kita dengar picisan-picisan ayat yg keluar dr mulut setiap insan kurniaan Tuhan..
Mcm2 style ada...
Ada yg memotivasi la,borak2 kosong,bagi nasihat la dan tak terkecuali MENYAKITKAN HATI...

Betul tak??

"Sakit hati betul aku dgn mulut mamat/minah td tu,takde insurans langsung..!
"*#@%$*!!!"


Ish3...Astaghfirullahala'azimm
Cuba bawak2 mengucap sikit..

"Biarlah....Mulut dia,bukan mulut korg pun..."

"Eehle..Ko cakap senang la,cuba kalo ko yg kena sendiri..."

Betul....
Semua org akan kena....
Sebagai ujian kesayangan dari yg Maha Esa...

"Yang telah menciptakan hidup dan mati UNTUK MENGUJI dikalangan kamu siapakah yang lebih baik amalannya."

  (surah al-Mulk: ayat 2)

Utk menguji hambaNya yg mengaku ingin diberikan KETABAHAN...
Lantas inilah UJIAN DARIPADANYA...
Sebagai ketetapan utk menambahkan lagi KETABAHAN YG DIPINTA...
Atas perjalanan demi meniti batu-batu ujian dalam mendidik jiwa yg beriman..

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya mengatakan 'kami telah beriman' walhal mereka tidak diuji?"

"Dan sungguh Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka,dan Allah pasti Mengetahui orang-orang yang benar dan pasti Mengetahui orang-orang yang dusta."

(surah al-Ankabut: ayat 2-3)

Dah cukup tak hujah2 nak TENANGKAN hati yg tengah meletop2 tu..??
Apa!! Tak cukup lg?? Tak tenang lg???

Takpe2...
Cuba baca cite ni,
Cecite cecite....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Diriwayatkan dari sebuah kisah haiwan2 dahulu-kala...

Terdapat sekawanan katak yg tinggal bersama-sama dlm satu kampung..

Satu hari...
Katak2 itu mengembara bersama ke dlm satu hutan..
Perjalanan yg sangat jauh menyebabkan tekak mereka semakin mengimpikan kurniaan air...

Pucuk dicita ulam mendatang..
Dlm perjalanan menuju ke sana,mereka terserempak dgn sebuah telaga..
Lantas ketua gerombolan katak itu mengarahkan dua ekor katak PILIHAN dari kalangan mereka utk terjun ke dlm telaga itu bagi meninjau bekalan air di dlm sana..


Dgn berpandukan istilah "sami'na wa ato' na" mereka pun terjun ke dlm telaga itu...

Alangkah sedihnya kedua-dua katak itu apabila tiada air yg mereka jumpai...
Sudah jatuh ditimpa tangga...
Setelah air tiada dijumpai,mereka berdua cuba melompat2 utk keluar..
Namun,tebing telaga terlalu tinggi utk dicapai keluar...
Dan tiada bantuan yg sudi dihulurkan dari 'sahabat2' katak di luar
Malah ditambah lagi dgn cacian2 dan makian2 yg 'memang sepatutnya dihulurkan'
 
Cubaan demi cubaan ditempa,namun segala-galanya menjadi hampa..
Melihatkan keadaan itu,komuniti katak td berputus asa...

"Dah dah lah tu...Tak payah nak lompat2 dah..Korang memang tak boleh nak keluar dah..."

"Ada apa2 lg tak pesanan terakhir yg korang nak buat sebelum mati ni..?"
"Nak aku kirim apa2 tak kt isteri dgn anak2 ko??"

Kedua2 katak itu terus cuba melompat dan kegagalan jua ditempa akhirnya..
Berbekalkan tenaga yg semakin lemah,mereka cuba juga melompat

Dan setiap kali mereka mencuba la,komuniti2 lain di atas terus mencemuh dan menghina...
Lama kemudian,katak A mati disebabkan MATINYA JUA SEMANGATNYA.......
Tinggal katak B keseorangan (kese'ekor'an) dlm telaga itu..

"Kawan ko tu dah mati dah...Lepas ni giliran ko plak...Ada apa2 pesanan tak?"

"Habis la ko! Tunggu ajal jela...Dah tak lama dah tu..."

Cemuhan demi cemuhan terus dihulurkan...
Dan dgn tak semena-menanya katak B BERJAYA MELOMPAT KELUAR!!

Katak2 lain terus hairan dlm kebingungan...?..?..?

Lantas seekor katak terus menghampiri KATAK YG BERJAYA itu dan terus bertanyakan kepadanya..:

"Macam mana ko boleh KUAT SEMANGAT plak sampai berjaya lompat keluar...sedangkan katak2 kt luar lain semua sibuk menghina dan mencaci ko???"

Katak yg berjaya terus menjawab spontan...:

"Laaa....Korang sume tgh hina2 & maki2 aku ke?? Aku ni ada masalah pendengaran ckt...Masa aku tengok gerak mulut korang sibuk menjerit berkata2,aku ingat korang tengah bersorak bg semangat kt aku td...tu yg aku lg semangat nak lompat demi MENERUSKAN KEHIDUPAN tu...hehe."

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dah tenang blom??
Blom lagi??
Cadangan terakhir...

"Iaitu orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenang dengan mengingati Allah...Ketahuilah hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang."

(surah ar-Ra'ad:ayat 28)

Pedulikan lah apa yg orang nak kata...
Yg paling penting skali mcm mana kita menghadapi kata2 itu...

Kalo ia bersifat makian/cacian...
Jgn marah...
Perbaiki lagi kelemahan diri kita..
Mungkin sbb kelemahan kita itulah yg mendorong datangnya cacian/makian itu..

Bersyukurlah ada jugak yg sudi menegur kelemahan kita...
Takut2 nanti kita terus hanyut dlm kelemahan dan kesesatan itu..
Alhamdulillah......

Dia nak caci/maki lagi..??
Biarkan...

"Wahai orang-orang yang beriman,janganlah sesuatu kaum mengolok-olok (menghina-hina) kaum yang lain, (kerana) boleh jadi kaum yang dihina itu lebih baik dari kaum yang menghina. 

Dan jangan pula kaum perempuan mengolok-olok (menghina-hina) kaum perempuan yang lain (kerana) boleh jadi kaum perempuan yang dihina itu lebih baik dari kaum perempuan yang menghina. 

Janganlah kamu saling mencela satu sama lain,dan janganlah saling memanggil dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk gelaran adalah (gelaran) yang buruk(fasik) setelah beriman. Dan barangsiapa yang tidak bertaubat,maka mereka itulah orang-orang yang zalim."
(surah al-Hujurat: ayat 11)

Kepada golongan2 yg suka menghina dan pd masa yg sedang membaca artikel ini....
Berani lagi tak nak cakap banyak?
Haa! Cepatlah! Td suka sangat ejek2 mengata orang!?

"Ehh,mana ada..Aku tak ejek-ejek dia pn...Aku cakap2 kt belakang je...."

"...Dan janganlah ada di antara kamu yang suka MENGUMPAT sebahagian yang lain. Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya sendiri yang sudah mati? Tentu kamu merasa JIJIK. Dan bertakwalah kepada Allah,sungguh Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang."
(surah al-Hujurat: ayat 12)



Nah..!!
Suka sangat kan mengumpat??

Mengejek...menghina..mencaci maki....mengumpat...
Semua datang dari sumber yg sama...


Mulut....Lidah...Yg banyak cakap!!

"Dan apabila kamu banyak berkata-kata,akan banyaklah SALAHNYA...Dan apabila kamu banyak berbuat salah,akan banyaklah DOSANYA..Dan apabila kamu banyak berbuat dosa,maka NERAKALAH adalah tempat yang paling sesuai baginya..."

Pernah dengar kan hadis ni....?
Jd,apa jawapan yg paling sesuai baginya...

DIAM adalah sebaik-baik bicara...
Berkata hanya apabila PERLU...



Cantiknya Islam ini adalah sebagai agama yang menekankan PERTENGAHAN...
Tak terlalu ekstrem mahupun terlalu longgar...

Maka,ingatlah sekali lagi...
DIAM...Berkata hanya apbila PERLU...

Tidak terlalu mendiamkan diri...
Dan tidak terlalu meng'kecoh'kan diri...
Akal berpandukan tuntutan wahyu memainkan segalanya...


Kepada yg dihina...diejek...dimaki....dicaci...diumpat...
Sabar adalah jawapan kpd segala-galanya...
Pedulikan kata2 mereka...


Yg paling penting lagi adalah bagaimana KATA2 ALLAH..
Seandainya kita berpihak pada kebenaran..

Wallahua'alam...

Sunday, 20 November 2011

Diari seorang ALIEN...


Diari seorang Alien...

"Apalah penulis ni...dah seorang....Alien plak? Mana satu ni? Alien ke orang??"

Ya!!
Dua2 betul!!!
Seorang alien..

Dalam kata lain nya,ALIENATED PERSON..
Orang yg di ALIEN kan..

Dah dah dah..pening kepala hotak tu putar belit ayat...

Nape 'Alienated person' plak..?
Baca cite kt bawah...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diriwayatkan dari sebuah kisah kehidupan seorang MANUSIA BIASA.......

Kehidupannya hanyalah seperti insan2 biasa..
Tiada yg istimewa dan tiada yg luar biasa..
Cuma apa yang ISTIMEWA & LUAR BIASA adalah LAYANAN ORG LAIN TERHADAPNYA..

Suatu hari...dan banyak2 hari...
Keluarnya dia dr rumahnya utk menuju ke suatu destinasi...
Destinasi yg ditujui dilalui dgn keinginan utk menggunakan pengangkutan awam yg dah lali..
KTM...LRT...

(bukan gambar sebenar heh)

Selangkahnya dia ke dlm train itu,dia terus duduk di satu kerusi yg di'rezeki'kan kpdnya..

Lantas tanpa berfikir pnjang..dia mengeluarkan senaskhah surat2 cinta dr Kekasihnya utk ditatapi sementara...
Perlahan-lahan dirangkulnya surat2 itu dan dibacanya surat2 itu...
supaya tak didengari ramai...
supaya tak direnungi ramai...
seolah-olah dirasakan takutnya itu seakan-akan dia akan melakukan kesalahan...

Dan sejurus selepas itu juga,org ramai mula memandangnya...
Seorang demi seorang...sepasang mata demi sepasang mata..
Merenungnya seolah-olah dia MELAKUKAN 1 KESALAHAN...
Seolah-olah dia ni merupakan suatu ALIEN...




Dia mula rasai dirinya di ALIEN kan...
Dirinya sgt2 berbeza drpd manusia2 lain..


Apakah kesalahan yg dilakukannya..?
Apakah GANJIL nya dia drpd insan2 biasa..??
Sedangkan dia hanya membaca senaskah AL-QURAN di dlm train itu..???

Salahkah perbuatannya itu?
Ganjil,Pelik sgt ke tingkah lakunya itu??

Sedangkan org2 lain yg BERKELAKUAN TIDAK SENONOH di dlm train itu tidak dipandang sedemikian rupa...
Pasangan2 couple...Org2 Islam yg SEKSI...Budak2 remaja yg terpekik terlolong...Pasangan 'romantik' yg bercumbu mesra-mesraan...
Tak dipandang alien...

Nape tak pandang mereka dgn pndgn yg meronta-ronta??
Diorg ni tak pelik ke??
Nape BUAT TAK TAU JE dgn kelakuan mereka yg PELIK ini???

Orang yg berkelakuan BAIK....BACA AL-QURAN...Gadis/wanita yg pakai BURDAH...Lelaki yg pakai JUBAH,SERBAN,BERTASBIH....Baca buku2 Ilmiah...

Nape diorg ni korang pandang semacam je??

YA! Diorang org2 baik ni memang PELIK kan?

"Apalah buat baik kt tengah2 orang ramai ni..? Kalau buat jahat ke tak senonoh ke ...TAKPELA...Tu kan BENDA BIASA..."

Benarlah Hadis Nabi Junjungan Mulia Nabi Muhammad s.a.w:

"Datangnya Islam dalam keadaan ASING,kembalinya Islam dalam keadaan ASING. Sesungguhnya beruntunglah ORANG-ORANG YANG ASING."

Siapa org2 asing yg dimaksudkan di atas?

Makhluk asing...Alien??


Bukan...
Tetapi mereka inilah yg hidup dlm keadaan yg sangat ASING dr orang2 lain...
Mereka yg sanggup HIDUP TEGUH DALAM MENEGAKKAN AMALAN2 ISLAM di tengah2 khalayak masyarakat yg SEMAKIN JAUH DARI ISLAM...
Sanggup hidup dlm keadaan ASING DLM BERBUAT KEBAIKAN tatkala org2 lain sibuk MELAKUKAN KEBATILAN sehinggakan KEBATILAN itu sudah menjadi KEBIASAAN..

Ya!!
Mereka inilah ORANG2 YANG ASING!!!
ORANG2 ASING YG SANGAT BERUNTUNG...
Asing...Jauh dari yg lain...

Saturday, 19 November 2011

Islamnya aku BUKAN kerana orang Islam!!





Tajuk yg agak kontroversi kan??
Tp inilah sebenarnya REALITI dunia sekarang...

Nape?

Seorang saudara Islam yg baru memluk Islam pernah mengatakan:

"Islamnya aku hari ini bukan kerana ORANG ISLAM. Kalaulah aku bertemu dengan orang Islam hari ini sebelum aku mengkaji tentang Islam,nescaya tidak akan ku temui keindahan Islam itu."

Setuju tak dengan statement kt atas tu?
"Eleh,senang2 je ko ckp orang Islam skrg jahat kn..? Bukan SEMUA org Islam jahat skrg..."

Betul... memang ramai lagi umat Islam yg baik2 belaka kt luar sana...
Tp ramai lg sebenarnya umat Islam yg sgt BURUK AKLAKNYA kt luar sana jika nk dibandingkan dgn org Islam yg baik2 ni...

Dan MEREKA inilah juga yg menjadi PUNCA kenapa Islam pada hari ini sukar diterima awam dan Islam hari ini dipandang serong,sehingga tercetusnya istilah ISLAMOPHOBIA bg menggambarkan umat dunia skrg takut dgn UMAT ISLAM,bukan dgn Islam sebenarnya...


SEBILANGAN BESAR umat Islam skrg berkelakuan buruk dlm kehidupan seharian mereka...
Yg mana dgn sikap2 yg buruk inilah yg menyebabkan
Islam dipandang hina...
Islam dibenci...
Islam disalah ertikan...
Islam sukar sgt utk diterima...

Nape??

Yela...Takkan keindahan agama Islam digambarkan melalui teladan penganut agama Kristian kot..?
Tatkala org ramai melihat akan AKHLAK umat2 Islam yg buruk,mereka akan berkata..:

"Macam ni ke yg Islam ajar kt umat2 dia...?"

"Teruk nya perangai budak2 Islam ni... Apa yg agama Islam ajar sebenarnya?? "

"Kalo macam nila perangai org2 Islam,tak nak lah aku masuk Islam...Teruk sangat Islam ni..Kang kalo aku masuk Islam kang,dgn aku2 skali jd teruk..."
Walhal Islam dah jelas2 dah tuntut umatnya supaya BERAKHLAK MULIA...
Sebagaimana yg digambarkan drpd contoh terulung umat Islam...
Muhammad Bin Abdullah sallallahu a'laihi wassalam..

"Sungguh,telah ada pada (diri) Rasulullah itu SURI TELADAN YANG BAIK bagimu (iaitu) orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan yang banyak mengingati Allah"

(surah al-ahzab: ayat 21)

AKHLAK yg dah digambarkan oleh Rasulullah jika dikaji dlm sejarah2 terdahulu banyak yg membuatkan org2 kafir TERTARIK dgn Islam..

Sehinggakan di riwayatkan dari Aisyah radiallahu anha:

"Adalah akhlak Rasulullah itu seperti Al-Quran"




Demi nak menggambarkan betapa INDAH nya akhlak Baginda inilah diumpamakan akhlak Baginda seperti AL-QURAN yg kecantikannya tiada bandingan baik dr segi BAHASANYA mahupun ISI KANDUNGANNYA.. 

Bahkan ditafsirkan lagi dari para ulama'...hadis yg diriwayatkan oleh Isteri Rasulullah tadi walaupun nampak biasa tp hakikatnya  terkandung hikmah yg besar.
Kerna kata2 yg dikeluarkan bg menggambarkan AKHLAK NABI itu datangnya sendiri drpd ISTERI BAGINDA yg mana dialah org yg paling rapat dan paling memahami keadaan SEBENAR baginda.


Rasulullah dah jadi contoh...
Al-Quran dah jadi contoh....
Tp nape umat Islam tidak boleh mencontohi CONTOH2 YG TERBAIK INI...?

"Yelaa..Tu Rasulullah...MAKSOM...Aku ini manusia biasa je,apsal ko nak sama kan aku dgn Nabi plak..?"

Pernah terfikir tak kenapa Nabi diutus dr kalangan MANUSIA? 
Nape tak utus MALAIKAT je sebagai Nabi??
Nabi juga mempunyai NAFSU dan sering juga DIGODAI SYAITAN...sama mcm manusia biasa..
Dan disebabkan USAHA MUJAHADAH YG KUAT lah juga mereka ini dpt berakhlak muia sekaligus menjadi QUDWAH HASANAH (Role model) utk para manusia..

Memang kita tak boleh nak jd sebaik Nabi pun...
Tp salahkah jika kita CUBA SEBAIKNYA untuk berakhlak mulia seperti Nabi...


Masalah nya sekarang, umat Islam hari ini RAMAI yg MEMBAWA FITNAH KPD ISLAM ITU SENDIRI..

Kenape...Tak percaya ke...?
Tak payah pergi jauh2...Cuba tengok kt Malaysia Bumi Tercinta je senang...

Masalah2 sosial yg didominasi oleh Melayu......ISLAM...?
Jenayah2 rogol,bunuh,dadah,ragut,sumbang mahram yg didominasi Melayu.....ISLAM...?
Menara2 gading 'serenti' yg dikuasai golongan Melayu....ISLAM...?

Sume benda buruk,kotor,jijik dimenangi oleh golongan Melayu yg MENGAKU MEREKA INI MUSLIM...
INI KE YG ISLAM AJAR KT UMAT DIA SEBENARNYA???

YA! Mereka ini memang MUSLIM...
MUSLIM yg DIMUSLIMKAN kerana KETURUNAN....ISLAM BAKA...
Bukan ISLAM PEMAHAMAN...

Bahkan golongan2 ini jgak la yg sering MEMBURUK2KAN ISLAM LAGI...


Golongan yg telah menunaikan haji, perangainya tetap SAMA bahkan LEBIH TERUK lg selepas balik saja dr Haji..?

Lagi skali org ramai akan mula berceloteh megeluarkan cetusan kecil hati mereka:

  "Apalah Haji/Hajjah ni...Dah pg Haji pn perangai mcm *$#%* lg!!
Baik tak payah pg Haji....sia-sia je...."
"Apa kesan Haji kt umat2 Islam ni...Xde apa2 pn..??"

Nampak bagaimana umat Islam sendiri yg membawa FITNAH BESAR kpd Agama Islam itu sendiri??

Penulis tak berniat nak memburukkan maruah mana2 individu...tetapi inilah REALITI kehidupan umat Islam skrg ni..!! Bukan stkt sorg dua je,bahkan ramai lg UMAT ISLAM SENDIRI YG MENGHINA & MEMPERBODOH2KAN AGAMA ISLAM ITU SENDIRI!!!



Nampak x?

Kadang2 kelakuan umat Islam itu sendiri yg menyebabkan Islam itu dipandang HINA!

X percaya..??
Pg cr kt Youtube...
betapa byk video2,gambar2,kenyataan2  menghina Islam yg keluarnya DARI UMAT ISLAM ITU SENDIRI..!!

Ni tak kira lg ancaman2 dari MUSUH2 ISLAM...
Kalo tambah dua2 ni,tak hancur ke Islam dibuatnya??

Kita tak boleh nak salahkan musuh2 Islam,sbb mereka ini memang memusuhi Islam..
Tp persoalannya...Kenapa UMAT ISLAM SENDIRI yg sanggup memburuk2kan Islam,agama yg mereka akui DICINTAI??

Ilmu pemahaman yg cetek....
Islam taklid... (Mengikut membabi buta tanpa hujah2 sandaran)

Kebanyakan mereka yg bermasalah memburuk2kan nama Islam ini ialah mereka yg TAK PAHAM TNTANG ISLAM SEBENARNYA...


Jd...Apa konklusinya??


Pahamilah Islam dr segi tuntutan2nya...
Nape Allah memerintahkan sedemikian dan melarang yg sedemikian..?


Pelajari...
Kaji...
Dan Hayati...
Bukan hanya mengikut sesuka hati...

Sbb tu lah WAHYU PERTAMA yg diturunkan adalah IQRA'
BACALAH..

BACALAH DENGAN NAMA TUHANMU..

Ilmu sangatlah ditekankan dlm Islam..
Bukan sekadar Ilmu...
Tp cukup sekadar Ilmu yg berlandaskan syariat2 Islam...

BACALAH...
BACALAH...
BACALAH...

Wednesday, 9 November 2011

Tanggungjawab..Bukan bebanan mahupun dambaan,apatah lagi kebanggaan..






"Tahniah!! Anda telah dipilih sebagai perwakilan pelajar utk semester bg tahun ni!"

BAMMM!!
Satu bebanan telah kita rasa dlm diri kita...

"Dgn ini scara automatiknya anda BERTANGGUNGJAWAB terhadap sume kebajikan ahli2 bwhn anda!"

BAMMM!!
Lg satu bebanan ditambah..

"Nape ko x wat kerja ko td!??"
Bebanan demi bebanan dirasai dr gambaran hati..

Pelbagai soalan berlegar2 di ruang celebrum pemikiran..

"Nape aku yg dipilih...? Rmai lg org lain yg lg layak??"

"Sesungguhnya Allah menyuruhmu menyerahkan amanah kepada yang berhak menerimanya,dan apabila kamu menetapkan hukum di antara manusia hendaklah kamu menetapkannya dengan adil. Sungguh,Allah ialah sebaik-baik yang memberi pengajaran kepadamu. Sungguh,Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(surah an-Nisa': ayat 58)

"Betul ke aku ni layak? Mampu ke aku pikul AMANAH ni??" 
"Allah tidaklah membebani seseorang melainkan dengan kemampuannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakan dan mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang dilakukan...."

(surah al-Baqarah: ayat 286)



Tanggungjawab bukanlah satu bebanan mahupun dambaan,apatah lagi satu kebanggaan.

Bahkan orang yg meminta2 jawatan ni dikecam dalam Islam.
Seperti yg difahami dr sebuah hadis; "Allah tidak akan membantu orang yang meminta-minta sesuatu jawatan."

Dan jikalau tiada seorang pn yang sanggup MENERIMA AMANAH YG DIBERI,nescaya tiada lah gerak kerja khalifah yang ingin berdakwah di muka Bumi ini..
Kalo begitu,mcm mne dgn firman Allah ni:

"Dan (ingatlah) ketika Tuhan mu berfirman kepada para malaikat,:"Aku hendak menjadikan KHALIFAH (dari kalangan manusia) di muka bumi." Mereka (malaikat) berkata,:"Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosakkan dan menumpahkan darah di sana sedangkan kami (malaikat) bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?" Dia (Allah) berfirman,:"Sungguh, AKU MENGETAHUI APA YANG KAMU TIDAK KETAHUI."

(surah al-Baqarah: ayat 30)

Tanggungjawab atau juga dikenali sebagai AMANAH bukanlah hanya tertakluk pada seseorang pemimpin sahaja,bahkan SEMUA ORANG di muka bumi ini adalah PEMIMPIN YG BERTANGGUNGJAWAB!

Dari sebuah hadis sahih diriwayatkan: " SETIAP dari kalangan mu adalah PEMIMPIN,dan setiap pemimpin BERTANGGUNGJAWAB terhadap pimipinan masing-masing"

Baik dari seorang ketua negara yg bertanggungjawab terhada negaranya,seorang ketua syarikat yg bertanggungajawab terhadap kebajikan pekerja2nya,seorang bapa yg bertanggungjawab terhadap ahli keluarganya,seorang guru,ketua pelajar,pekerja2 bawahan bahkan ORANG BIASA yg xde apa2 jawatan pn BERTANGGUNGJAWAB terhadap dirinya.
Sume org ialah PEMIMPIN!!


Apabila ditaklifkan (dipertanggungjawabkan) dgn sesuatu amanah,nak xnk,kte x bleh lari drpdnya..


X nak buat jgak amanah yg diberi??

Tunggulah kt akhirat nt!!
Di mana setiap seorang dr kalangan manusia x terlepas walau SORG pn akan disoal tentang TANGGUNGJAWAB nya nt.

Bahkan nt TANGGUNGAN itu sendiri akan mempersoalkan di hadapan Allah akan perihal PEMIMPIN2 mereka yg x menunaikan hak2 mereka.

Rakyat akan mempersoalkan PERANAN pemimpin yg tidak menunaikan kebajikan dan hak2 rakyat yg sepatutnya diterima. Tntg agamanya,"nape kami x dpt didikan & nikmat2 hukum agama disebabkan hukum2 agama yg x dilaksanakan di negara ini? Apa pemimpin kami buat??"

'With a great power comes a great responsibility.'
Yes,it's true! But if u misuse the power, the responsibility will becomes more greater..!!

Anak2 akan mempersoalkan didikan2 agama yg sepatutnya mereka dpt,"Ayah dgn Ibu slalu abaikan didikan & penekanan agama dlm kehidupan kami. Kalo kami derhaka atau langgar hukum2 agama, sape yg patut dipersalahkan? Xkn kami jgak sedangkan ada org yg sepatutnya bertanggungjawab terhadap kami??"

Bahkan setiap drpd anggota badan kte akan BERBICARA di hadapan Allah akan setiap drpd tindakan kte yg x menunaikan tanggungjawab2 yg sepatutnya anggota2 ini lakukan!

Setiap org mempunyai PIMIPNAN MASING2 yg berperanan dlm bidang masing2 bahkan PIMPINAN DIRI SENDIRI!!
Jd..Tunaikanlah TANGGUNGJAWAB MASING2 sebelum setiap drpd tanggungan itu berpeluang mempersoalkannya di hadapan Rabbul Izzati nt..

Lebih2 lg bg mereka yg mempunyai jawatan2 yg besar.. Lagi BESAR jawatannya,lg BESAR tanggungannya dan lagi BESAR peluangnya dipersoalkan di akhirat nt akan tanggungjawab nya!!

Ingat...Pemimpin itu sebelah kakinya di syurga dan sebelah lagi kakinya di neraka..
Jangan setelah masuknya kita ke syurga,kita DITARIK KELUAR SEMULA MASUK KE NERAKA!!

Nape..?

Saat inilah tanggungan2 kte mula berkata," Wow3! Hang nak pegi mana hah!? Hang ingat senang2 hang nk masuk syurga tinggalkan kami tanggungan2 hang masuk neraka!?? Xkn kami biarkan pemimpin2 kami masuk ke syurga sewenang2nya setelah dia X MENUNAIKAN APA YG SEPATUTNYA DITUNAIKAN KPD TANGGUNGAN2NYA!"



Amacam??
Terasa berat x??

Banyak2kan lah memohon kekuatan dr Pemberi Segala Kekuatan..
Mohon moga2 diteguhkan diri yg dina ini dlm memikul berbagai-bagai TANGGUNGJAWAB di dunia yg fana ini agar terlaksana segala yg sepatutnya dilaksanakan...

"...(Mereka berdoa),'Ya Tuhan kami,janganlah Engkau hukum kami jika kami terlupa atau melakukan kesalahan. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kami dengan bebanan yang berat sebagaimana yang Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami,janganlah Engkau pikulkan kepada kami sesuatu yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah pelindung kami,maka tolonglah kami terhadap orang-orang kafir."

(surah al-Baqarah: ayat 286)
"Bukankah Dia (Allah) yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa kepada-Nya,dan menghilangkan kesusahan dan menjadikan kamu sebagai khalifah (pemimpin) di bumi? Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain)? Sedikit sekali (nikmat Allah) yang kamuingat."
(surah an-Naml: ayat 62)


  -Sekadar perkongsian dari hamba yang dina ini-