Saturday 12 July 2014

SYAHID & JIHAD

Di Gaza (Palestin),

Seorang ibu tua menerima panggilan daripada lelaki yang tidak dikenali. Lelaki tersebut bertanya,

"Makcik, makcik ada anak lelaki tak?" 

Si ibu menjawab, "Ada, tiga orang, kenapa?"

"Saya nak bercakap dengan anak lelaki yang sulung boleh?"

"Maaf, anak lelaki sulung dah meninggal dunia (syahid) enam bulan lepas."

"Oh, anak lelaki kedua ada, saya nak bercakap dengannya, hal penting ni!"

"Maafkan saya, anak lelaki kedua saya juga baru meninggal dunia (syahid) minggu lepas."

"Anak ketiga?"

"Ada, tapi umurnya baru 14 tahun, dia tengah main di luar, nanti dia pulang saya minta dia telefon ke nombor ini."

"Oh begitu ke... Makcik, sebenarnya Israel baru sahaja letupkan bangunan di seberang jalan dengan roket. Anak bongsu makcik syahid sekali, kami jumpa nombor makcik ini di telefonnya..."


credit : Ust Nadir al-Nuri



JIHAD DAN ROKOK

Ramai yang inbox tanya bagaimana mahu pergi BERJIHAD DI SYRIA. Walaupun tak sempat respon kesemuanya, namun segelintir yang saya sempat jawab, saya tanyakan soalan seringkas "adakah anda merokok?" jawabnya "ya". Saya tanya lagi "sanggup berhenti merokok?", jawabnya "err, yang tu macam susah sikit". Saya sudahi perbualan dengan berkata "berjihadlah tinggalkan rokok itu dulu".

credit : Faisal Hamdi 

No comments :

Post a Comment