Saturday 18 October 2014

KOMA 20 TAHUN KEMUDIAN SEMBUH : PERLU QADA’ SOLAT / TIDAK?

Saya :             Doktor, andaikata ada seorang pesakit, terlantar koma di hospital selama 20 tahun disebabkan penyakit kritikal yang dialaminya, kemudian tiba-tiba dia sembuh selepas 20 tahun koma itu dan dapat bergerak seperti biasa semula. Adakah dia perlu qada’ semula solatnya yang selama 20 tahun itu doktor?

Doktor :          Tidak perlu. Sebab dia dikira tidak berakal (  غير العاقل ) ketika keadaan komanya itu dan syarat wajib solat salah satunya adalah berakal.

Saya :             Tapi kalau bagi kes pesakit yang sedar pula, tapi dia tidak menunaikan solat dalam keadaan sakit itu selama 20 tahun disebabkan jahil atau malas, kemudian selepas dia sembuh itu dia bertaubat, maka adakah perlu bagi pesakit ini qada’ semula solatnya yang selama 20 tahun itu?

Doktor :          Ya, wajib qada’ kerana dia berada di dalam keadaan sedar di waktu itu.

Saya :             Tapi doktor, 20 tahun kot. Lama tu…

Doktor :         Ya, tapi kena qada’ juga. Buatlah sedikit demi sedikit supaya tak rasa terbeban. Contohnya lepas solat fardhu satu waktu, buatlah satu kali solat qada’. Satu sahaja, tak perlu banyak-banyak, sebab nanti rasa terbeban kan. Nanti selepas 20 tahun istiqamah tunaikan satu solat qada’ itu, selesailah hutang kita 20 tahun itu insyaAllah. Islam itu mudah bukan? =)

Saya :               (tersenyum)

No comments :

Post a Comment