Wednesday, 18 July 2012

Kursus seminar ayam (Daurah dajjajah)




Alhamdulillah..

Dengan izin yang Maha Esa,diri yang hina ini telah dipertemukanNya dengan insan-insan yang luar biasa...
Banyak yang diri ini telah belajar dari kursus Bahasa Arab selama sebulan disusuli kursus ketatanegaraan selama seminggu kemudiannya...

Sekalian kesyukuran dipanjatkan setinggi-tingginya kepada Tuan empunya nikmat ini...
Memang....hakikatnya kesyukuran ku ini tidak mampu menandingi limpahan rahmat dariNya...

"Dan Dia telah memberikan kepada mu segala apa yang kamu mohonkan dari-Nya,dan jika kamu menghitung nikmat Allah,nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya,sungguh,manusia itu sangatlah zalim dan mengingkari (nikmat Allah)."

(surah Ibrahim : ayat 34)

Namun,biarlah penerusan kesyukuran yang sedikit ini menjadi bukti di dunia di sana..
Moga2 diterima olehNya... 

"Dan ingatlah tatkala Tuhanmu memaklumkan,'Sesungguhnya jika kamu bersyukur,nescaya akan Ku tambahkan (nikmat-Ku),tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku),maka azab-Ku sangatlah berat."

(surah Ibrahim : ayat 7)

"Dan Musa berkata,' Jika kamu dan orang yang ada di bumi semuanya mengingkari (nikmat Allah),maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji."

(surah Ibrahim ; ayat 8)


Namun....

Manusia sering alpa dengan nikmat yang dimiliki...
Sebagaimana juga yang disabdakan oleh Baginda:

"Dua nikmat yang sering dilupakan padanya oleh kebanyakan manusia; waktu sihat dan masa lapang."

Kita sering melupai nikmat yang kita miliki sekarang...
dan sering juga meminta nikmat yang belum kita miliki lagi...

Benar.......

Tak salah untuk meminta-minta dari-Nya apa yang belum kita miliki lagi...

Bukankah Allah telah berfirman:

"Berdoalah kepada-Ku,nescaya akan Ku perkenankan bagimu,sesungguhnya orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina."

(surah  al-Mukmin : ayat 60) 


Mintalah... mintalah...dan teruslah meminta...
Memang tidak salah untuk meminta apa yang kita hajati...
Tapi apa yang salah ialah kita sering MELUPAKAN APA YANG SEDANG KITA MILIKI...


Dulu di waktu zaman persekolahan dulu...
Masih segar lagi di ingatan ku akan makanan di dewan makan pelajar dahulu...

Kita sering dihidangkan dengan 'makanan pelajar'
Selalu sahaja dihidangkan dengan 'ikan jaket'....ada yang menggelarnya 'ikan batu'...

Sehingga sering kedengaran suara2 pelajar merungut...

"Hish...ikan,ikan,ikan... Asyik-asyik ikan... Bila nak makan ayam pulak ni...!"

Tahun berlalu tahun... zaman persekolahan kian ditinggalkan berganti kursus2 bertahap mahasiswa...
Makanan2 yang dinikmati kian bertahap 'makanan mahasisiwa'- upgrade


Hari demi hari.....
Setiap hari itu jugalah makanan yang sedap ini dihidang & dinikmati...

Hari terus berganti hari...
Makanan yang sedap ini mula dijemui...
Mula kedengaran suara-suara kebiasaan manusia...

"Adoiii...ayam,ayam,ayam... Ayam daiman (asyik-asyik ayam)..."


Hmmmm...
Walaupun bukan kutukan yang dikeluarkan,tetapi ia seakan-akan satu keluhan... Bukankah begitu?

Bukan tak boleh untuk mengeluh....
Tapi di mana 'Alhamdulillah' nya?

Ikan dahulu yang dikeluhkan....Diganti dengan hidangan ayam...yang juga dikeluhkan...

Tak salah untuk mengeluh...
Tapi cuba fikirkan sejenak akan keadaan insan-insan yang lebih merana daripada kita sekarang ni...
Saudara2 di benua afrika...mahupun di perantauan sumatera...

 

Tak terasa bersyukur lagi ke kita setelah mengenangkan keadaan insan-insan bernasib malang ini...??
Alhamdulillah...
Jauh sungguh tahap nikmat yang kita kecapi berbanding mereka yang kurang bernasib baik ini...


Pabila dibuka peluang untuk menyuarakan ketidakpuasan hati...
Pelbagai macam ragam yang dikeluhkan...

Memang.....ruang komen disediakan untuk penambahbaikan program akan datang...
Benar...


Tapi komenlah sekadarnya...untuk kemaslahatan peserta-peserta seterusnya...
Bukan komen yang terlalu meminta-minta itu dan ini demi keselesaan yang maksimumnya...

"Kenapa ampaian pelajar jauh sangat ni..."
(Habis tu...nak dekatkan ampaian tu bagi ada depan bilik kita lah ye? 
Berjalan lah jauh SEDIKIT..apa salahnya..)

"Kenapa asyik-asyik makan ayam je...takde makanan lain ke..!?"
(Dulu makan ikan complain keras...lepas tu makan ayam yang sedap pun complain...
bosan asyik-asyik makan ayam... At least kita masih ada makanan untuk dimakan,betul tak?)

"Hisshh..kenapalah ada jerawat banyak sangat kat muka aku ni..."
(At least kita masih ada muka yang sempurna dengan anugerah mata,hidung dan mulut yang tak ternilai harganya...Allah nak uji sikit je tu tanpa MENARIK nikmat2nya)

"Heee...mak ayah aku ni asyik-asyik bising je...!
Semua yang aku buat serba tak kena... Menyusahkan betul lah!!"
(Cuba kalau Allah ambil nyawa mak ayah kita... Ok tak? Baru senyap sikit kan??) 



Bersyukurlah wahai manusia...
Kerna setiap yang berlaku kepada kita masa kini pasti ada hikmahnya....
Pasti....cuma kita tidak menyedarinya...

Pasti ada hikmahnya kenapa keadaan yang kita peroleh seperti itu dan ini...

Mintalah sebanyak mana pun dari Dia yang Maha Pemberi...
Tapi jangan lupa dengan apa yang TELAH & SEDANG kita miliki...

Sebelum terdetik ingin mengeluh akan sesuatu...
Kenangkan dahulu insan-insan lain yang jauh lebih bernasib malang di dunia ini...
Berbanding seribu pelbagai macam nikmat yang telah kita kecapi...

Sedangkan Nabi pun bersabda: "Salahkah aku menjadi hambanya yang bersyukur...??"
Apatah lagi kita sebagai pengikut-pengikut Baginda...

Wallahua'alam

4 comments :

  1. kalau mcm ni,kena tampal gambar saudara-saudara kita la kat dewan makan,comfirm xde org komplain ;)

    ReplyDelete
  2. شكرا لتذكرني...
    نجب علينا أن نشكر الله على نعمه...:)
    هيا زر إلى blog أنا...

    ReplyDelete