Saturday 17 December 2011

Pahit...Perit...Namun ada baiknya


Di satu pagi yg hening...
Berjumpa sebuah tembikar dgn sebuah sebuah kuali...
Di suatu pameran alat2 dapur sedunia..

Dgn izin Tuhan,kedua2 makhluk ini berbicara sesama mereka,
Lantas kuali yg kekaguman dgn kecantikan tembikar memulakan celotehan mereka...

Kuali: Pergh!! Wei tembikar,cantik gler bentuk kau! Patut r ramai org yg kunjung booth ko ni...

Tembikar: Alhamdulillah...Ni sume ketentuan Ilahi. Aku pun tak sangka boleh jd mcm ni. Teringat lg aku waktu muda2 dulu. Teruk gler rupa aku waktu tu...ish3

Kuali : Laa... Ada gak rupa nya sejarah hitam ko kn? Aku ingat kan buntut aku ni je (buntut kuali heh,jgn salah phm...ni bukan cite lucah,hehe) dah cukup hitam,ada lagi rupanya yg lg hitam.

Tembikar: Tu la pasal...Huuh,lain betul aku wkt tu...

Kuali: Apsal plak? Lu jgn bikin saspen bro. Takut aku dgr. Skrg ko bukan main gah lg. Mcm mana bleh jd hebat mcm skrg padahal td ko ckp dulu2 lain?? Cecite,cecite...

Tembikar: Haha..ok2. Rileks.. Cite dia mcm ni...DULU...... aku bukanlah seperti apa yg ko nampak skrg. Dulu aku hanyalah segenggam tanah lumpur kotor. Takde apa2 nilai pn...

Kemudian aku dikutip oleh Tuanku dan dibawa balik ke rumahnya...Aku pn tak tau apa yg dia nk buat kt aku waktu tu...

Setibanya di rumah dia,aku diletakkan di atas sebuah mesin putar.. Lps tu dia on mesin tu.. Pergh!! Memang aku tak bleh lupa waktu tu.. Pening betul aku dibuatnya! Serentak dgn kepeningan itu aku ditekan-tekan berkali-kali. Dah la pening masa tu,tambah lg dgn tonyohan demi tonyohan...Aduhh, tak tahan aku..


Aku ingatkan dah abis dah lps tu,tiba2 aku ditoreh plak dgn sebatang lidi besi yg tajam...Arrgghhh! Menjerit aku masa badan aku diukir2 dgn besi panas tu...

Tak cukup dgn torehan tu,aku dibakar plak dlm sebuah ketuhar dgn suhu yg sgt tinggi! Arrgghhh!! Panas gler kot!! Terbakar-bakar badan aku dibuatnya...!


Adoohhhh... Mcm2 PENDERITAAN yg aku lalui waktu tu...

From ZERO to HERO...
And now am i...
A wonderful claypot...

Dari segempal tanah hinggalah sebuah tembikar yg CANTIK...
Walau sesakit mana pun...seperit mana pun..
Pasti membentuk sesuatu yg baik jua akhirnya...

Inilah hasil PENTARBIAHAN yg membentuk diri aku skrg..
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tarbiah...dlm erti kata lain...pendidikan....pembelajaran....

Tarbiah yg dialami secara sedar mahupun berlaku tanpa kita sedari...
Demi memperbaiki dan memperbaiki diri yg banyak kekurangan ini...

Tarbiah yg selalu berlaku ke atas diri kita tanpa kita sedari,
Dianugerahi oleh Ilahi..
Yg hanya dapat disingkapi kepentingannya melalui pemahaman ILMU DAN HIKMAH yg tinggi...

"Dia memberikan hikmah (kemampuan untuk memahami rahsia-rahsia agama) kepada siapa yang Dia kehendaki. Barangsiapa diberikan hikmah,sesungguhnya dia telah diberi kebaikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran melainkan orang-orang yang mepunyai akal yang sihat."

(surah al-Baqarah: ayat 269)

Rela ditarbiah untuk mentarbiah...
Wallahua'alam 


 

No comments :

Post a Comment